Fiske på Myrsandskär

Följande berättelse om fisket på Teg och då framför allt på Myrsand, Fjärn eller Myrskär som det också kallats när seklet var ungt, har berättats av Sven Gustavsson. Han har fiskat hela sitt liv. Sven är född 1925 på Ön och fiskar fortfarande. Lax, öring, gädda, lake, kräftor, ål, sik  är vad Sven fiskat mest, men han har fiskat allt eftersom fisket har skänkt honom så mycket glädje, samt även drygat ut hushållskassan.

En decemberkväll 1949 samlades ett antal skatteägare på Teg för att se om intresse för laxfisket finns hos denna yngre generation. Laxfisket hade i stort sett legat nere sen 1925.

Gottfrid Hedman, Helmer Gustavsson och Anders Hedman slutade som sagt 1925 de delade noten på 3 och tog varsin del, lite märkligt kan man tycka men så var det.

Denna kväll så anmälde sig Sven Gustavsson, Sigfrid Jonsson (Kicken), Ragnar Dahlberg, Edvin Ernerby,  Rune Karlsson, Erik Holmström,  Erik Vänman, Kalle Engström, bröderna Henning och Gösta Sandström, Folke Gabrielsson och Sixten Åström.

Dessa 12 delade upp sig i 3 lag. Vi tog ner 2st fiskare från Skellefteå som skulle lära oss. Fiskegrejor anskaffades och kring midsommartid 1950 så började man fiska lax. Söndag kl 18,00 började första laget och de fiskade till 02,00 och lag 2 fortsatte till kl10,00 och 3:e laget till 18,00. Under 3 intensiva veckor så fiskade man dygnet runt till fredag kl 18,00 då inföll fridygnen till söndag kl 18,00. Många av dessa 12 hade vanliga jobb så efter 3 veckor var de flesta ganska slut men man fick mycket lax och kring midsommar så fick man ibland upp till 60kr/kg. Skulle någon vara ledig så fick man ordna en ersättare och det var inte så lätt.

Vi fick 170 st laxar 1950. 1951 fick vi 254 st 1953 321 st och 1954 sjönk det till 64 st, säger Sven. Ända fram till mitten på 1960-talet så fiskade man mycket och några magsår fick man på köpet säger Sven. Några slutade och nån köptes ut. Kickens son Kurt började fiska. Bibbi Dahlberg löste ut Mary Dahlberg vars man Ragnar hade dött under denna period.

Mary deltog själv under många år i fisket. Folke Gabrielsson hade ersatts av Nisse Gabrielsson. Kalle Engström slutat. Erik Vänman dog 1967. Under denna period så fick man ungefär 2 till 3000kr per år i fiskeersättning. Några fruar till dessa fiskare tyckte att det tog för mycket tid, så farligt är det väl inte sa Sven. Det kan du säga som har Anna-Lisa som är så foglig sa de andra fiskarna. Det handlar om utbildning/uppfostran kontrade jag.

Sven berättar vidare att på 50 –talet så levererade jag lax till en person i Umeå som sålde laxen vidare. Jag tog inte betalt utan skrev bara upp det och en dag kom Gösta Sandström hem till mig och berättade att han hört att den här personen var på konkursens brant. Då blev jag orolig för han var skyldig 8-10000kr för laxen, så jag for hem till honom och frågade rent ut om det stämde det jag hört, ja sa han det har inte gått så bra för mig men ta hit näven. Du är den första som skall få betalt och några dagar efter det så fick jag mina pengar. Det var mycket pengar på den tiden.

En morgon på 60-talet då dagskiftet skulle avlösa nattskiftet hade de fått över 100 hundra laxar den natten, bägge båtarna var överfulla med lax och de skulle bäras iland på en jättesmal brygga. Dagskiftet var ivriga att komma igång men kunde inte börja förrän all lax var uppburen och det tog sin tid eftersom det inte gick att mötas på bryggan. På min fråga hur många laxar ni fått på ett notdrag så är svaret 36 st.
Det bästa notdraget eller varpet när det gäller sik så är rekordet 600 sikar, inte dåligt eller hur. Den första noten som användes 1950 knöts av deltagarna själva alla gjorde en bit var som sedan knöts ihop och jag skulle tro att den gjordes av lingarn säger Kurt Jonsson.

Gjorde ni nåt mer än fiskade ihop frågade jag. ”Jo” sa Sven vi hade mycket fester. När vi fick första laxen så dukade vi upp till fest i fiskestugan där vi byggt en altan så vi kunde dansa. Arne Åström eller Pelle Bask spelade dragspel. Varje höst så ordnade vi en större fest, då kunde vi ta båtarna in till stan och gick på Stora Hotellet eller där Droskan är nu och ibland så for vi till Finland. Våra respektive var också med. Folke Gabrielsson hade med sig mycket kändisar, (det var de som uppträdde på Hotell Esplanad) till fisket. Då blev det mycket sång och gamman och en hel del av den desstilerande varan. Då fiskade man på Storsandskär.
Eftersom Lindstrand som ägde Hotell Esplanad fiskade på Bernadssons lott. Bl.a. Lill Lindfors deltog vid ett tillfälle.

Fr vänster på flotten: Gösta Sandström, Sven Gustafsson. I vattnet:

Du har ju fiskat hela livet vad har du fiskat mest förutom lax då? Jag fiskade gädda jättemycket under 50- och 60 talet jag lade ut gäddryssjor som var 120cm höga. 300-400st per år var inget ovanligt. Jag fiskade mest vid Bergsboda/Villanäs. Folk tjuvvittjade så jag fick stiga upp tidigt och ibland var jag kvar för att bevaka mina ryssjor. Jag cyklade ut dit och jag hade 2 kartonger på cykeln. En gång så gick en kartong sönder utan att jag märkt det och när jag kom till Fällmans affär på Ålidhem så upptäckte jag att fisken var borta . Det var bara att vänd om och samla ihop all fisk igen. Jag sålde gädda i många år. Man fick 2,50kr per kg.